Alguns Esboços... [Assaigos sociologics de Julio Souto]

Aquesta correspondència és, si cap, més còmica encara o més dramàtica. Dubtava si penjar-la aquó en el blog extraacadèmic, que se suposa que em dona més llibertat per a fer el cafre. Però vist com està anant la cosa, ja no sé distingir massa bé on acaba la sociologia i on comença la literatura, o el coneixement i la universitat, o si realment va a ser veritat que això de la divisió del treball i la estructuració en rols hermètics i excloents és del tot impossible i fins i tot inútil i no hi haurà ni tan sols possibilitats de heteronimar-se com el Pessoa. Al final acabaré si acabe com un acadèmic escindit dels que sempre m’han donat tanta rabia, de la calanya del Xambó o del Quique Fatas (el dels exàmens amb poesia i el blog on contava com tocava el tambor) o el J. F. Mira que el mateix fa la “Critica de la Nació Pura” que tradueix i reescriu la Divina Commèdia (Purgatori) o el Faust o… Quina pena…

En fin, en aquest cas, la víctima era el Josep Verdaguer, o jo, i en eixe cas ell seria el botxi… no sé. El desenvolupament del curs el podeu seguir llegint els treballs i les seues condicions de producció, i el exàmen… ara després intetntaré fer una reproducció d’aquell “singular exercici”. En fin, ahi va un poquet de la darrera correspondència que hem mantés. A fer la mà. Tot començà quan, després de fer-me repetir un memoràndum per que “excedia el límit de paraules”, tres treballs més tard, m’havien de donar la nota, amb, si escau, una proposta per a fer un exàmen en cas de que vullgués pujar-la.

Missatge original
Julio,
M’agradaria que vinguessis a fer l’examen.
Salut,
Josep Verdaguer

Josep,
Preferiria no fer l’examen, si es pot evitar amb un cost raonable. Cóm quedaria la cosa si no el faig?
Salut,

Julio Souto.

Julio,
Has de fer l’examen. En cas contrari hauria de posar-te un 7,5. Però crec que pots aspirar a una nota més alta.
Salut,
Josep Verdaguer

En aquest punt, la frase “Has de fer l’examen” ja incloia un punt autoritari que no em va fer gens de gràcia. I en compte de passar i quedarme amb el 7,5 (probablement el que hauria de haver fet) vaig decidir fer el singular exercici”.  En la meua opinió, aquest estava del tot justificat i era perfectaent comprensible i avaluable, no calia pegar-li més voltes, i podia anar-me tranquilament a disfrutar del meu estiuet. Error: la meua nota no apareixia on hauria de estar.

Josep,
He vist al campus que la data de revisió dels exàmens es demà de tarda, i al expedient encara apareix la meva nota com a “No Presentat”. Vol dir que hauria d’anar demà al teu despatx o és que encara no has corregit els exàmens?
Si he d’anar demà a l’Autónoma, preguaria una prompta resposta per poder anar-hi.
Gràcies.

Julio

Julio,
Passa aquesta tarda?, abans de les 19 hores, si és possible.
Josep

Vaig arribar a les sis i quart. Però aquell era el seu dia de revissió d’exàmens i a la porta del seu despatx hi hava una cua impressionant d’estudiants de Publicitat (on també dona classe Verdaguer), esperant per mirar per gust els seus propis examens. Am dos exàmens en una semana, dues hores esperant en un passadís sense aire acondicionat era més d’un cost raonable. Pensava que li donaria igual, i tot i així vaig contestar, per cortesia. (He de dir que contestava el dissabte de matí i divendres de nit havia estat parlant amb Pablo i m’havia convençut de que podria quedar amb ell en un ambient no acadèmic, ” a fer unes canyes”, d’ahi el to un tant col·loquial. La intenció era, com sempre, trencar les rigideses de la acadèmia.)


Jefe,
Vaig pasar per les tutories ahir de tarda, peò n’hi hava molta gent i no vaig poder esperar tant de temps. Si vols podem quedar per parlar un altre dia. Jo visc a Barcelona, potser ens ve millor als dos quedar a fer unes canyes en algun bar de per acà.
Ja em diràs.
Julio

Julio,
Et va bé passar demà matí (dimarts) a les 10?
Josep Verdaguer

(No parerix que la proposta de les canyes li faça massa il·lusió)

Lo siento, leí el mensaje demasiado tarde.

(Vaig llegir-lo dimarts de vesprada. Fins ahir no vaig tindre cap atra resposta.)

Julio,
Vista la impossibilitat de trobar-nos després del teu singular exercici d’examen i tenint en consideració que cal tancar les actes, he decidit posar-te un no presentat en aquesta convocatòria. M’agradaria que et presentessis a l’examen de Setembre. N’estic segur que mereixes una molt bona nota. Però caldria intentar fer un examen que la confirmi.
Salut,
Josep Verdaguer

He hagut de respirar tres voltes i fumar-me dos cigarrets abans de contestar. Realment no m’ha agradat aquest mail, haguera preferit qualsevol altre. i he dit:

Josep,

Muchas gracias por tu paciencia y la atención que me estás prestando. Perdona las molestias que te pueda estar ocasionando, en otro contexto u otras circunstancias hubiera desistido desde un principio ha todo intento de romper ciertas lógicas y ciertas dinámicas que.

No voy a hacer más exámenes.
Creo que ya he dejado claro que no me gustan, y creo que los dos sabemos por qué: llega un punto que las palabras de los libros cobran sentido completo y dejan de ser mantras que hay que masticar y repetir para ir superando obstáculos. Cuando todo está claro, ciertas violencias simbólicas dejan de ser implícitas y son simplemente violencia, y en este campo no quiero ser víctima. A lo mejor es exagerada la reacción, pero no me veo capacitado para hacer lo que me pides. Serán cosas de la edad. En realidad siempre he sido un animal de examen, no me cuesta nada ese pequeño teatro cuando lo que tengo que escribir es texto totalmente ajeno a mi persona, cosas como Hacienda Pública o Derecho Internacional o Técnicas de Investigación son facilmente memorizables y reescribibles, sin coste emocional añadido. Pero dándose una divergencia tan salvaje entre la forma de la interacción y la información intercambiada, no me parecería ético transigir, y en este punto la tensión empieza a tener molestas secuelas físicas totalmente innecesarias. Obviamente, no me refiero a ansiedad ni miedo al fracaso. Llevo demasiado tiempo en el sistema educativo como para conocerlo lo suficiente.

Lo del “singular ejercicio de examen” no era en ningún momento una estrategia racional para maximizar mi recompensa.
Sinceramente, me vi superado por la situación. De ahí el sudor y las arrugas en el papel. Aun así, comprendo perfectamente que toda vieja institución es una vieja institución y tiene sus normas y sus rigideces y los roles sociales pueden ponerse encima de los individuos quitándoles toda capacidad de decisión. Entiendo que no tengas motivos oficiales para apobarme ni seguramente ganas. En cierta forma, no estoy pidiendo una evaluación positiva de mi trabajo, porque los juicios de esta institución cada vez significan menos para mí. En todo caso, era yo el que quería ponerla a prueba, comprobar que ciertas conductas y formas de pensamiento no son asimilables en su estructura, posiblemente las conductas y formas de pensamiento que más me interesan, tanto por sus potencialidades como por su naturaleza misma. Si existen vías alternativas para una sociología extraacadémica, habrá que buscarlas; sino, habrá que construirlas en la medida de lo posible.

No me consideraría satisfecho con un “No Presentado”.
No por mí ni por mi expediente, sino porque lo considero una elusión de la respuesta que estaba esperando desde el principio, la respuesta que se me debe. He tecleado todos los caracteres (y más) que se me han solicitado en los tres memorándums; he colaborado (muy gratamente y con gente estupenda) en la elaboración de un extenso trabajo multiestratégico para el análisis de dos formas de consumo cultural, tal como se solicitaba; incluso he rellenado a boli cinco DIN A4 en la hora que se me exigió en el aula que se me exigió, aun cuando según en el programa de la asignatura esto era señalado como un asunto “complementario”. La respuesta que merezco puede ser cualquiera cosa (un número, normalmente) menos un “No Presentado”, y estaría dispuesto a reclamar a las instancias que fueran necesarias para obtenerla, aun en contra de mis supuestos intereses.

Por desgracia, nos ha sido imposible reunirnos en persona para debatir estos asuntos, y a lo mejor la via escrita no es el canal más adecuado para defender estos argumentos y hacer comprender mi posición. Espero que sepas comprender que todo esto no es fruto de ninguna hostilidad, evidentemente menos todavía a un nivel personal, sino una opción que se ha presentado en un momento dado (en realidad un conjunto de opciones que me han ido sobreviniendo, casi siempre como efecto de la decisión anterior en una especie de bola de nieve) y he considerado adecuado elegir. A lo mejor se me ha ido de las manos, pero el tiempo es irreversible y la libertad no es una opción que se pueda descartar.

Ahora ya estoy en Valencia y no creo que vuelva a la UAB, al menos hasta septiembre. A lo mejor podríamos vernos entonces.

Esperando respuesta,

Julio Souto.

PS: Y no le preguntes a Ada que no tiene ni idea de nada ni nada que ver.

Actualització i final de partida:

Benvolgut Julio,
Revisa el programa i veuràs que l’examen no és un mecanisme d’avaluació complementari.
Si tant et traumatitza fer un examen (jo crec que exageres) et puc posar la nota que vaig dir-te que t’havia assignat: 7,5. Però considero que és una llàstima. N’estic segur que podria millorar-se amb l’examen.
Digues alguna cosa, en un sentit o l’altre.
Salut,
Josep Verdaguer

Déu meu com fatiga aquesta gent. Aquest és el moment de desistir. Ja he aprés tot el que podia aprendre en aquesta asignatura, i no sols això, sinó que em porte molts i valuosos coneixements sobre la institució universitària. No cal fer més esforços, doncs.

Un 7,5 està bé.

Era tota la resposta que necessitava. Un mòdul molt valuós, en tot cas, i molt divertit. I fi de la història, havent arribat als 7 “Re:”.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Comments



Name (required)

Email (required)

Lloc web

Speak your mind


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 8 8 ?